چه عواملی در انتخاب plc اهمیت دارد؟

فهرست مطالب

یکی از سؤال‌هایی که افراد تازه‌وارد در حوزه اتوماسیون صنعتی با آن روبه‌رو می‌شوند انتخاب پی ال سی برای پروژه است. در این مقاله قصد داریم پارامترهای مهمی که در زمان انتخاب پی ال سی باید به آن‌ها توجه کرد را بررسی کنیم و هرکدام را به‌اختصار توضیح دهیم.

به‌طورکلی در انتخاب Plc ‌باید به موارد زیر توجه کرد:

  • منطق کنترلی و نیازمندی‌های پروژه
  • شرایط محیطی
  • تعداد ورودی خروجی‌ها
  • سرعت CPU
  • نوع شبکه و پروتکل‌های ارتباطی

منطق کنترلی و نیازمندی‌های پروژه

در انتخاب یک plc ابتدا وظایف عملیاتی یا همان منطق کنترلی که Plc باید مدیریت کند را در نظر داشته باشیم؛ زیرا تعیین‌کننده نوع و سری plc ‌ خواهد بود.

باتوجه‌به این نکته می‌توان مشخص کرد که کدام plc برای پروژه ما مناسب است.

به‌عنوان‌مثال در یک پروژه ساده که در آن نیاز به کنترل لوپ pid نباشد و تماماً برنامه لاجیک باشد می‌توان از پی‌ال‌سی دلتاهای سری اسلیم دلتا استفاده کرد.

باتوجه‌به این نکته می‌توان از پی ال سی زیمنس در پروژه‌های بزرگ استفاده کرد.

شرایط محیطی

اغلب plcها برای محیط‌های صنعتی و سخت ساخته می‌شوند با این حساب باید شرایط محیطی مانند گردوغبار، افزایش و کاهش دما غیرطبیعی، لرزش و شرایط خاصی که ممکن است در بعضی از محیط‌های صنعتی وجود داشته باشد ممکن است عملکرد سیستم را مختل و روی آن تأثیر بگذارد.

در زمان انتخاب plc ابتدا دیتاشیت و منوال آن را بررسی کنید.

مشاهده کنید: فروش پی ال سی دلتا

تعداد ورودی خروجی‌ها

یکی از مهم‌ترین پارامترهای انتخاب plc قطعاً تعداد ورودی خروجی‌ها در آن پروژه است.

دو نکته بسیار مهمی که در انتخاب plc باید در نظر داشت نوع ورودی خروجی (Local/Remote) بودن و تعداد آن‌ها است.

همان‌طور که می‌دانید بخش قابل‌توجهی از یک فرآیند کنترلی برعهده plc است پس باید مطمئن شویم که چه تعداد ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ می‌توان به آن متصل کرد.

تعداد سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ تأثیر بسزایی در انتخاب plc ‌ دارد به‌طوری‌که هرچه بیشتر باشند باید plc قویی تری از نظرپردازش cpu انتخاب کرد.

مکان ورودی خروجی‌های نیز در انتخاب plc ‌ تأثیرگذار است. منظور از مکان ورودی خروجی لوکال یا محلی و یا استفاده از ماژول‌های ریموت است.

ورودی خروجی‌هایی که ریموت هستند در جایی دورتر از Plc نصب می‌شوند و با استفاده بستر شبکه اطلاعات خود را به plc ‌ ارسال می‌کنند.

ورودی خروجی های plc 1

ورودی خروجی های plc

سرعت CPU

سرعت PLC به میزان پردازش و انجام عملیات در واحد زمان اشاره دارد. این معیار برای اندازه‌گیری عملکرد PLC بسیار مهم است. سرعت PLC معمولاً در واحد میکروثانیه (µs) یا نانوثانیه (ns) اندازه‌گیری می‌شود. سرعت بالاتر به معنی انجام عملیات سریع‌تر و پاسخ به سیگنال‌های ورودی با تأخیر کمتر است.

مورد مهم بعدی که باید در نظر داشت سیکل اسکن (scan time) است. سیکل اسکن PLC زمانی است که PLC هر چهارچوب محاسباتی را انجام می‌دهد. در هر سیکل اسکن، PLC ورودی‌ها را خوانده، برنامه‌های کاربردی را اجرا، و خروجی‌های مربوطه را تنظیم می‌کند. زمانی که PLC سیکل اسکن خود را به پایان می‌رساند، فرآیند محاسباتی به تکرار می‌پردازد.

مشاهده کنید: تعمیر پی ال سی زیمنس

نوع شبکه و پروتکل‌های ارتباطی

بدون شک، تعیین نوع پروتکل ارتباطی و نیازهای شبکه برای سیستم، انتخاب PLC را مشخص می‌کند. مهم است که چگونگی ارتباط دستگاه‌های سیستم با PLC مورد بررسی قرار گیرد. برخی PLC ‌ها دارای پورت‌های ارتباطی مستقیم برای اتصال دستگاه‌های دیگر هستند، درحالی‌که برخی نیاز به ماژول‌های ارتباطی جداگانه دارند که باید به آن توجه شود. همچنین، استفاده از اتصال از راه دور از طریق Ethernet یا پیاده‌سازی پروتکل‌های ارتباطی سفارشی نیز امکان‌پذیر است، اما این روش‌ها بیشتر برای پروژه‌های بزرگ مناسب است و نیاز به توجه ویژه دارد.

شبکه و پروتکل های ارتباطی 1 شبکه و پروتکل های ارتباطی

شبکه‌هایی نظیر، پروفی‌باس (PROFIBUS)، پروفی‌نت (PROFINET)، مدباس (MODBUS)، آزی (AS-I)، اترکت (EtherCAT)، کن، کن اوپن (CANopen) و…

شما می‌توانید برای مشاوره و خرید پی‌ال‌سی دلتا، خرید پی‌ال‌سی زیمنس با شرکت سوین صنعت تماس بگیرید.

همچنین بخوانید: چه عواملی در انتخاب plc اهمیت دارد؟

تیم محتوای سِوین صنعت
تیم محتوای سِوین صنعت

ما تلاش خود را می‌کنیم تا مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل کنیم. اعتقاد ما این است برای یک انتخاب خوب، بهترین روش بالا بردن سطح آگاهی است.

اینستاگرام سِوین صنعت

ویدیوهای آموزشی

مقالات اتوماسیون صنعتی

آشنایی با استانداردهای NEMA و IEC در صنعت الکتریکال

تابلو برق: معرفی، انواع، و کاربردها

درایو کلیک چیست؟

مزایای اتوماسیون صنعتی برای قالب‌های تزریقی

کاربرد هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی

تفاوت‌ سافت استارتر و درایو

علت های سوختن درایو و برد آسانسور

سروو موتور چیست و چه فرقی با استپر دارد؟

اینورتر (درایو) برای بالمیل

کاربرد اینورتر در صنایع نساجی