بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران

فهرست

یکی از دغدغه‌های اصلی هر فرد در هنگام تحصیل، بررسی بازار کار آن رشته است. بنابراین، افرادی که در رشته‌های برق و الکترونیک مشغول به تحصیل هستند، می‌خواهند درباره بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران و آینده شغلی خود چشم‌اندازی داشته باشند و اطلاعات تکمیلی در این زمینه به دست بیاورند. به همین علت، در این مطلب قصد داریم شما را با موقعیت‌های شغلی و فاکتورهای لازم برای رسیدن به آن‌ها را شرح دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی مجموعه‌ای از فناوری‌ها است که از سیستم‌ها و دستگاه‌های کنترلی مانند نرم‌افزارهای رایانه‌ای و روباتیک استفاده می‌کند تا عملیات خودکار فرآیندها و ماشین‌آلات صنعتی را بدون نیاز به اپراتور انسانی امکان‌پذیر کند. اتوماسیون صنعتی احتمال خطای انسانی را از بین می‌برد، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، در زمان صرفه جویی می‌کند و به عملکرد بالاتری دست می‌یابد.

بررسی بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران

شاید از خود بپرسید که بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران چگونه است و چه مشاغلی را در خود جای می‌دهد. اتوماسیون صنعتی زیرشاخه‌های متعددی دارد که هرکدام می‌توانند درآمدزا باشند. در ادامه بخشی از این مشاغل که در ایران وجود دارند را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تکنسین PLC

یکی از مشاغل مورد انتظار در بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران مربوط به تکنسین PLC است که نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده و از مهارت‌های خود در زمینه کمک به کارخانه‌ها استفاده می‌کنند. تکنسین‌های PLC سیستم‌های کنترل‌کننده قابل برنامه‌ریزی (PLC) را طراحی، برنامه‌ریزی، تعمیر و نگهداری می‌کنند که در صنایع تولیدی و خدماتی از بسته‌بندی صنعتی گرفته تا کارواش‌های تجاری و چراغ‌های راهنمایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کار بسیار حساس بوده و به افراد ماهر نیاز دارد و از این جهت درآمد مناسبی براساس نوع تخصص شما به ارمغان می‌آورد.

تکنسین های PLC در سیستم های کلی کارخانه و تعاملات فرآیندها آگاه هستند. آنها انواع سیستم‌ها از جمله ایمنی و امنیت، تحویل انرژی (هیدرولیک، پنوماتیک و الکتریکی)، ارتباطات و سیستم‌های کنترل فرآیند را نصب و سرویس می‌کنند. همچنین ابزارهای اندازه گیری و نشانگر را برای نظارت بر متغیرهای کنترل فرآیند مرتبط با PLC ها و نظارت بر عملکرد تجهیزات PLC نصب و سرویس می‌کنند. تکنسین‌های PLC با دستگاه‌های کنترل نهایی مانند محرک‌ها و موقعیت‌دهنده‌ها برای دستکاری محیط فرآیند کار می‌کنند. آنها اتصالات الکتریکی، پنوماتیکی و سیال را نصب و قطع می‌کنند. آنها همچنین بر روی شبکه و سیستم‌های انتقال سیگنال مانند: فیبر نوری و بی‌سیم کار می‌کنند.

برنامه نویس PLC

یکی دیگر از مشاغلی که می‌تواند بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران را تضمین کند، برنامه‌نویس PLC است. یک برنامه‌نویس PLC متخصص فناوری اطلاعات بسیار ماهری است که ماشین‌ها و کارخانه‌هایی را که از کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی استفاده می‌کنند، طراحی، نگهداری و عیب یابی می‌کند و از این طریق به پیشبرد امور کمک می‌کند. این ابزارهای قابل برنامه‌ریزی (PLC) کامپیوترهای کوچکی هستند که به یک ماشین متصل هستند و برای کنترل عملکرد ماشین برنامه ریزی شده‌اند و تنها کسی که در این زمینه تخصص و مهارت کافی داشته باشد، می‌تواند مسئولیت نگهداری و بررسی عملکرد آن را به عهده بگیرد.

PLC

تکنسین سیستم‌های کنترل

ممکن است، عده زیادی از شما جایگاه شغلی تکنسین کنترل را با تکنسین PLC یکسان بدانید اما کاملا اشتباه است و این دو تفاوتی دارند که باعث می‌شود، جایگاه شغلی مختلفی در زمینه بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران به وجود بیاورند. تکنسین سیستم‌های کنترل تقریباً مشابه با تکنسین‌های PLC هستند. با این تفاوت که در این جایگاه شغلی شما روی یک سیستم DCS کار خواهید کرد. در این سیستم هم عیب‌یابی، کنترل و بررسی فرایند به عهده شما خواهد بود اما تکنسین PLC روی سیستم نهایی کار می‌کند.

دیگر مشاغل اتوماسیون صنعتی

۳ مورد نام‌برده از مضامین شغلی پرطرفدار و پرجستجو در ایران هستند اما بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود. برخی دیگر از این مشاغل عبارتند از؛

  • تکنسین تعمیر و نگهداری
  • تکنسین خدمات میدانی
  • تکنسین اتوماسیون فرآیند
  • تکنسین کنترل‌های الکتریکی
  • تکنسین ابزار هوانوردی

اتوماسیون صنعتی

فاکتورهای مهم قبل از ورود به بازار کار اتوماسیون صنعتی

شما باید بدانید که بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران صرف داشتن تحصیلات مرتبط پذیرای شما نخواهد بود. بلکه باید بخشی از معیارها و فاکتورهای اصلی را برای حضور موثر در این مشاغل به دست بیاورید تا کارخانه و مراکز صنعتی اقدام به استخدام شما کنند. در ادامه برخی از این فاکتورها را بررسی کرده‌ایم.

تحصیلات مرتبط و کافی

دانش قدرت است و شما بدون داشتن میزان کافی تحصیلات هیچ قدرتی در این مشاغل نخواهید داشت. داوطلب برای این مشاغل اتوماسیون صنعتی در ایران باید حداقل دارای مدرک دیپلم در رشته مهندسی مکانیک، برق، الکترونیک، سیستم کنترل، ابزار دقیق و کنترل فرآیند یا سایر رشته‌های مرتبط باشد.

رزومه و سابقه کاری

چیزی که بیشتر مراکز صنعتی از تکنسین‌های اتوماسیون صنعتی انتظار دارند، مهارت است و این عامل تنها با کمک تجربه به دست می‌آید. بنابراین، داشتن حداقل ۳ تا ۵ سال سابقه کار در زمینه‌های مرتبط با تجربه و دانش در زمینه ساخت،بهره برداری و نگهداری اتوماسیون صنعتی رزومه شما را پربارتر می‌کند و شانس شما را برای استخدام افزایش می‌دهد.

دانش فنی مناسب

صرف داشتن دانش قرار نیست شما در مشاغل اتوماسیون صنعتی حضور موفق و فعال داشته باشید. بلکه باید بتوانید دانش خود را در عمل برای پیشبرد اهداف تعیین‌شده توسط کارفرما به کار بگیرید. داشتن دانش فنی خوب و درک ابزارهای پنوماتیک، الکترونیکی  و الکتریکی مورد استفاده در صنعت تولید از شروط دیگر بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران محسوب می‌شود.

میزان درآمد اتوماسیون صنعتی در ایران

میزان درآمد اتوماسیون صنعتی در ایران به عوامل متعددی بستگی دارد که باعث ایجاد طیف گسترده در آن می‌شود. از جمله این عوامی می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.

  1. میزان مهارت و تبحر شما در موضوع PLC
  2. شیفت کاری و مدت زمان ارائه خدمات به مراکز صنعتی
  3. میزان تحصیلات
  4. سابقه کار و رزومه

اتوماسیون صنعتی

نکات مهم در میزان موفقیت اتوماسیون صنعتی در ایران

طبق تحقیقات انجام شده، بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران و جهان به ۷۵ میلیون موقعیت شغلی می‌رسد. بنابراین، برای استفاده از این شرایط و کسب درآمد، رعایت نکات مهم به شما کمک می‌کنند. این نکات شامل؛

  • جستجو و یافتن شغل در صنایعی با بالاترین سطح اتوماسیون نظیر: تولید، آب و برق.
  • به‌کارگیری اتوماسیون در صنایع جدید و ایجاد فرصت شکوفایی
  • کسب مهارت‌های مرتبط و یادگیری نرم‌افزارهای جهانی در این زمینه
  • کارآموزی و کسب تجربه برای افزایش مهارت
  • برنامه‌ریزی حرفه‌ای و ارائه به کارفرما

کلام پایانی

بازار کار اتوماسیون صنعتی در ایران می‌تواند بسیار مطلوب باشد اما یک شرط اساسی در آن وجود دارد. شما باید بتوانید موقعیت شغلی متناسب با مهارت‌ها و دانش خود را اتخاذ کرده و در این جهت کار کنید. در این مطلب چند نمونه از موقعیت‌های شغلی اتوماسیون صنعتی در ایران، میزان درآمد و مهارت‌های لازم را بررسی کرده‌ایم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید و کاربردی باشد.

تیم محتوای سِوین صنعت
تیم محتوای سِوین صنعت

ما تلاش خود را می‌کنیم تا مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل کنیم. اعتقاد ما این است برای یک انتخاب خوب، بهترین روش بالا بردن سطح آگاهی است.

اینستاگرام سِوین صنعت