تفاوت برق ac و dc

فهرست مطالب

جریان الکتریکی به دو صورت در دو جریان متناوب و مستقیم به نام ac و dc جریان دارد؛ بنابراین، به‌عنوان یک متخصص برق یا فردی که به این حوزه علاقه‌مند است، باید از تفاوت این دو مورد مطلع باشید تا از طریق صحیح از آن استفاده کنید. هر کدام از این جریان‌ها کاربردهای خاصی دارند که بسته به آن باید توسط فرد متخصص اجرا شوند. در این مطلب به بررسی این جریان پرداخته و تفاوت‌های آن را شرح خواهیم داد. پس، تا پایان با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: تابلو برق: معرفی، انواع، و کاربردها

منظور از برق ac چیست؟

جریان متناوب جریانی است که در آن بار الکتریکی به‌صورت دوره‌ای تغییر جهت می‌دهد و ac نمونه پرطرف‌دار این نوع جریان برای اجرای برق خانگی، اداری، خانگی و ساختارهای مشابه است. جریان برق ac ابتدا در سال ۱۸۳۲ توسط فردی به نام مایکل فارادی و باتکیه‌بر ژنراتور دینامو مورداستفاده قرار گرفت. سه‌فاز در AC وجود دارد که دو نوع برای انتقال برق و ولتاژ  استفاده شده پس هنگامی که به پریز خانگی متصل می‌شود، تبدیل به یک‌فاز می‌شود.

ac

در حالت کلی، جریان متناوب به‌صورت موج سینوسی و یک خط منحنی نمایش داده می‌شود و افراد از این طریق آن را مورد شناسایی قرار می‌دهند. این خطوط منحنی نشان‌دهنده چرخه‌های الکتریکی هستند و در هر ثانیه اندازه‌گیری می‌شوند. واحد شمارش این جریان به‌صورت هرتز (هرتز) خوانده می‌شود. برق AC در نیروگاه‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا تولید و انتقال AC در فواصل طولانی نسبتاً آسان است. AC قادر به تغذیه موتورهای الکتریکی است که در یخچال، ماشین لباسشویی و غیره استفاده می‌شود. پس، اگر از خود می‌پرسید که برق شهر ac است یا dc باید بدانید که آن AC است. علامت برق ac به‌صورت یک منحنی نمایش داده می‌شود و انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از؛ میدان سینوسی، مثلثی و ترافیکی.

فروش اینورتر ال اس در سِوین صنعت با گارانتی اصلی انجام می‌شود.

مفهوم برق dc چیست؟

برخلاف جریان متناوب، جریان مستقیم به‌صورت دوره‌ای تغییر نمی‌کند. لازم است بدانید که جریان الکتریسیته در یک‌جهت و در یک ولتاژ ثابت جریان دارد. کاربرد عمده DC تأمین برق دستگاه‌های الکتریکی و همچنین شارژ باتری‌ها است. برای مثال: باتری تلفن همراه، چراغ‌قوه، تلویزیون صفحه و وسایل نقلیه الکتریکی که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود دارند. DC دارای ترکیبی از یک علامت مثبت و منفی، یک خط نقطه‌چین یا یک خط مستقیم بوده که در نمایش اطلاعات جریان برق نقش اساسی دارند. در این مرحله برای عده‌ای این سؤال پیش می‌آید که برق ac خطرناک‌تر است یا dc که در پاسخ باید بگوییم، برق dc؛ زیرا به جریان مستقیم ولتاژ متصل است که خطر برق‌گرفتگی را به همراه دارد.

dc

هر چیزی که با باتری کار می‌کند و از آداپتور برق متناوب هنگام اتصال به دیوار یا از کابل USB برای برق استفاده می‌کند، در جریان برق dc قرار می‌گیرد و از این جریان مستقیم بهره می‌برد. به‌عنوان‌مثال می‌توان به تلفن‌های همراه، وسایل نقلیه الکتریکی، چراغ‌قوه، تلویزیون‌های صفحه تخت اشاره کرد. جالب است بدانید که AC به تلویزیون می‌رود و به حالت DC تبدیل می‌شود تا برق موردنیاز آن را تأمین کند و این باعث می‌شود، خطری شما را تهدید نکند. علامت برق dc به‌صورت یک خط نمایش‌داده‌شده و شامل دو نوع خالص و ضربان‌دار می‌شود.

فروش اینورتر اینوت در سِوین صنعت با گارانتی اصلی انجام می‌شود.

مزایای جریان و کاربرد برق ac نسبت به کاربرد برق dc

باوجوداینکه، هر یک از این جریان‌های مستقیم و متناوب کاربرد خاص خود را دارند اما ac برتری خاصی نسبت به dc دارد که به مزایای آن بر می‌گردد. این مزایا عبارت‌اند از؛

  • برق ac که همان جریان متناوب است، نسبت به جریان مستقیم یا dc روند تولید آسان‌تری دارد.
  • جریان متناوب این قابلیت را دارد که بدون اتلاف انرژی در فواصل طولانی مورداستفاده قرار گیرد. درحالی‌که، انتقال جریان مستقیم در فاصله طولانی با اتلاف انرژی زیاد همراه است.
  • تلفات برق در حین انتقال ac نسبت به dc کمتر است.
  • ولتاژ متناوب برخلاف ولتاژ مستقیم، می‌تواند طبق نیاز بالا و پایین برود.
  • می‌توان بدون توجه به جریان مثبت و منفی به‌عنوان منبع تغذیه خانگی استفاده کرد که کار را آسان‌تر می‌کند.

مزایای برق dc نسبت به ac

با وجود مزایایی که برای ac نام بردیم، باید بدانید که برق dc هم مزیت‌های خاص خود را دارد که برای امور ویژه مناسب است. این مزایا عبارت‌اند از؛

  1. برق بدون تأخیر و پیشروی در مدار در جریان است که یک جریان برق ثابت را برای ولتاژهای قوی می‌سازد.
  2. هیچ توان راکتیوی در dc ایجاد نمی‌شود.
  3. جریان مستقیم این قابلیت را دارد که برق را با کمک باتری یا خازن ذخیره کند.

بررسی تفاوت برق ac و dc

حالا که با جریان برق ac و dc آشنا شده‌اید، وقت آن است تا تفاوت‌ها را طبقه‌بندی کرده و شناخت خود را کامل کنید. در ادامه این تفاوت‌ها را ذکر کرده‌ایم.

۱. استفاده در مسیرهای طولانی

همان‌طور که گفته شد، ac در مسافت‌های طولانی حتی بین دو‌ شهر به‌راحتی منتقل می‌شود و این کار را بدون اتلاف انرژی انجام می‌دهد که از جمله مزایای اصلی آن به شمار می‌رود که برای امور حساس این‌چنینی از آن بهره برد. برخلاف آن، dc یا جریان مستقیم در مسافت‌های زیاد برق را از دست می‌دهد و اتلاف انرژی زیادی راه می‌اندازد.

۲. تغییر جهت در جریان برق

گاهی اوقات، شما نیاز به تغییر جهت در جریان برق دارید؛ بنابراین، باید بدانید که در برق ac با یک آهنربای دوار می‌توان تغییر جهت در جریان برق ایجاد کرد و در جریان dc این موضوع با یک مغناطیس ثابت باعث تعیین جهت جریان برق می‌شود.

۳. مقدار فرکانس در برق متناوب و مستقیم

فرکانس جریان متناوب به کشوری که در آن است، بستگی دارد؛ اما در شرایط عادی بین ۵۰ تا ۶۰ هرتز در جریان است که باتوجه‌به کشور تا حدودی متفاوت خواهد بود. در مورد فرکانس dc هم باید بدانید که فرکانس صفر در آن وجود ندارد و این یک قانون ثابت در همه کشورها و مناطق مختلف است.

۴. جهت جریان برق

یکی دیگر از تفاوت‌های عمده برق ac و dc در این است که برق ac یا متناوب به‌صورت دوره‌ای جهت خود را تغییر می‌دهد که به شکل جلو و عقب است. درحالی‌که، جریان مستقیم یا dc همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، تنها در یک‌جهت جریان دارد و قابل‌تغییر نیست.

۵. نحوه حرکت الکترون‌ها

همان‌طور که می‌دانید، الکترون‌ها همان چیزهایی هستند که جریان برق را می‌سازند. پس، دورازذهن نیست که وقتی می‌گوییم، جریان ac به جلو و عقب حرکت می‌کند، نحوه حرکت الکترون‌ها هم به این صورت خواهد بود. در مورد جریان مستقیم هم این امر صادق است و الکترون‌ها در dc تنها در یک‌جهت که روبه‌جلو است، حرکت می‌کنند.

۶. کاربرد جریان مستقیم و متناوب

کاربرد برق dc بیشتر به‌صورت ایجاد منبع تغذیه برای تجهیزاتی است که مثل باتری‌های خورشیدی نیاز به برق مستقیم و همیشه در جریان دارند؛ اما در برق متناوب این جهت تغییر کرده و برای تجهیزات ساختمانی، خانگی و شهری مناسب است.

۷. هزینه‌های انتقال و استفاده

هزینه انتقال جریان ac یا متناوب نسبت به جریان مستقیم یا dc کمتر است؛ زیرا در ولتاژ کم و پایین ارسال شده و می‌تواند تغییر جهت دهد؛ اما جریان مستقیم با شدت بیشتر و اتلاف انرژی و زیرساخت‌های بیشتری همراه است که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

۸. منبع جریان برق

ازآنجایی‌که، dc جریان قدرتمندتری دارد، طبیعتاً برای تولید و انتقال نیاز به منبع قوی هم دارد که سلول و باتری است؛ اما در ac که جریان متغیر است، منبع ژنراتور و برق محسوب می‌شود.

سِوین صنعت به عنوان مجری پروژه های اتوماسیون صنعتی آماده مشاوره و اجرای پروژه‌های شماست.

بررسی تفاوت معایب ac و dc

هر جریانی که نام بردیم، علاوه بر مزیت‌ها و کاربردهایی که دارند، معایبی را هم دنبال می‌کنند. در واقع، برآیند مزایا و معایب این جریان‌ها باعث می‌شود تا کاربرد آن‌ها مشخص شود و یکی برای جریان شهری مناسب باشد و دیگری برای تغذیه برق. در ادامه معایب هرکدام را ذکر کرده‌ایم.

معایب برق مستقیم dc عبارت‌اند از؛

  • به‌سختی می‌توان جریان برق را قطع کرد که خطر برق‌گرفتگی و جرقه را بیشتر می‌کند.
  • خوردگی شدید لوله‌های زیرزمینی و عایق‌های موردنیاز برای انتقال نیرو، از دیگر معایب برق dc است.
  • تبدیل ولتاژ در dc به‌شدت مشکل است و می‌تواند خطراتی را در پی داشته باشد.

معایب برق متناوب ac عبارت‌اند از؛

  1. این جریان به ولتاژ بالاتری به‌عنوان ولتاژ هدف نیاز دارد؛ زیرا اگر برق با ولتاژ پایین منتقل شود، تلفات انرژی بیشتری دارد.
  2. جریان ac تحت‌تأثیر سیم‌پیچ‌ها و خازن‌ها قرار دارد. این سیم‌پیچ‌ها و خازن‌ها باعث تغییر جهت در ac می‌شوند که منجر به تأخیر جریان در مدار می‌شود.

کلام پایانی

در این مطلب از سوین صنعت به بررسی تفاوت برق ac و dc که دو جریان متفاوت در انتقال برق هستند، پرداختیم. برق ac همان جریان متناوب بوده و برق dc هم به‌عنوان جریان مستقیم شناخته می‌شود. همچنین، در این مطلب کاربردها و مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار دادیم تا بدانید که هر کدام مناسب چه‌کار و فضایی هستند تا از این طریق به طور صحیح از آن‌ها بهره ببرید.

امیدواریم که این نکات برای شما کاربردی و مفید بوده باشد تا در مصارف شهری و غیرشهری برای تأمین انرژی از آن‌ها استفاده کنید. در صورت بروز هرگونه سؤال، با ما در بخش نظرات و دیدگاه در ارتباط باشید. سِوین صنعت به عنوان یک شرکت اتوماسیون صنعتی به روز آماده ارائه خدمات در زمینه پروژه‌های صنعتی است.

تیم محتوای سِوین صنعت
تیم محتوای سِوین صنعت

ما تلاش خود را می‌کنیم تا مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل کنیم. اعتقاد ما این است برای یک انتخاب خوب، بهترین روش بالا بردن سطح آگاهی است.

اینستاگرام سِوین صنعت

ویدیوهای آموزشی

مقالات اتوماسیون صنعتی

کارت CM در اتوماسیون صنعتی: ارتباط شبکه‌ای

آشنایی با ماشین‌های CNC

بهترین راه محافظت از تجهیزات صنعتی در برابر نوسان برق

آشنایی با استانداردهای NEMA و IEC در صنعت الکتریکال

تابلو برق: معرفی، انواع، و کاربردها

درایو کلیک چیست؟

مزایای اتوماسیون صنعتی برای قالب‌های تزریقی

کاربرد هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی

تفاوت‌ سافت استارتر و درایو

علت های سوختن درایو و برد آسانسور