سروو موتور چیست و چه فرقی با استپر دارد؟

فهرست مطالب

با پیشرفت فناوری ما، استفاده از ربات ها و دیگر برنامه های کاربردی مستقل در زندگی روزمره ما نیز افزایش می یابد. در حالی‌که، روبات‌های ارزان‌تر از موتورهای DC پله‌ای یا برس‌دار استفاده می‌کنند، رباتیک‌های پیشرفته‌تر به استفاده از موتورهای سروو نیاز دارند. اما سروو موتور چیست و چرا در بیشتر کاربردهای صنعتی از آن ها استفاده می شود؟

مشاهده و خرید: خرید سروو موتور دلتا

منظور از سروو موتور چیست؟

سروو موتور یک وسیله الکتریکی مستقل است که قطعات یک ماشین را با راندمان بالا و دقت بسیار بالا حرکت می دهد. به عبارت ساده تر، سروو موتور یک موتور BLDC با سنسوری برای بازخورد موقعیتی است. این به شفت خروجی اجازه می دهد تا به زاویه، موقعیت و سرعت خاصی که موتور معمولی قادر به انجام آن نیست، حرکت کند. با این حال، یک موتور سروو تنها بخشی از یک سیستم کنترل حرکت حلقه بسته است. یک سیستم حرکت کامل شامل تقویت کننده، مدار کنترل، چرخ دنده های محرک، پتانسیومتر، شفت و یک انکودر و همچنین موتور سروو می باشد.

تفاوت سروو موتور با استپر چیست؟

چه چیزی یک سروو موتور را با موتور پله ای متفاوت می کند؟ در حالی که هر دو نوع موتور می توانند سرعت و موقعیت را کنترل کنند، هر دو برای کاربردهای بسیار متفاوت طراحی شده اند. موتورهای پله‌ای دارای پله‌های داخلی هستند که به کنترل‌کننده اجازه می‌دهد چند مرحله را انجام دهد، با این حال، این تنها در صورتی کار می‌کند که کنترل‌کننده موقعیت شفت خروجی را بداند. به همین دلیل، هنگامی که یک موتور پله‌ای روشن می‌شود، کنترل‌کننده شفت خروجی را به یک موقعیت مشخص یا تا زمانی که یک کلید محدود انتهایی را فعال کند، حرکت می‌دهد. سروو موتور از یک سنسور برای دانستن موقعیت شفت خروجی خود استفاده می کند تا زمانی که آن را روشن کرد می تواند بلافاصله به موقعیت مورد نظر برود.

سروو موتور با استپر چیست؟

طراحی یک موتور پله ای عملکرد آن را به دلیل محدودیت سنسورهای بازخورد محدود می کند. اگر سیستم بیش از حد بارگذاری شود، یک موتور پله‌ای می‌تواند مراحل را نادیده بگیرد و باعث خطای موقعیت شود و مجبور شود سیستم حرکت را دوباره کالیبره کند. با یک سروو موتور، رمزگذار و کنترل کننده موقعیت شفت خروجی را ردیابی می کنند تا هر گونه خطا تصحیح شود.

تمایز دیگر بین سروو موتور و استپر موتور، حداکثر سرعت و گشتاور آنها در سرعت است. یک موتور پله ای بیشترین گشتاور را زمانی که حرکت نمی کند ارائه می کند که به آن گشتاور نگهدارنده می گویند. با افزایش سرعت شفت خروجی، گشتاور به شدت کاهش می یابد. سروو موتور دارای حداکثر سرعت بسیار بالاتری نسبت به موتور پله ای است و می تواند گشتاور بیشتری را در سرعت ارائه دهد.

مزایای سروو موتورها

سروو موتورها چندین مزیت نسبت به انواع دیگر موتورها دارند، از جمله:

  • کنترل دقیق: سروو موتورها کنترل دقیق موقعیت، سرعت و گشتاور را فراهم می‌کنند و آن‌ها را برای کاربردهایی که دقت و تکرارپذیری حیاتی هستند، ایده‌آل می‌سازد.
  • گشتاور بالا: سروو موتورها برای ارائه گشتاور بالا در تمام سرعت ها طراحی شده اند، که آنها را برای کاربردهایی که نیاز به گشتاور راه اندازی بالا و جابجایی بارها در سرعت های بالا دارند، مناسب می کند.
  • زمان پاسخ سریع: سروو موتورها زمان پاسخگویی بسیار سریعی دارند که آنها را برای کاربردهایی که نیاز به شتاب سریع دارند ایده آل می کند.
  • محدوده سرعت وسیع: سروو موتورها می توانند در طیف وسیعی از سرعت ها، از بسیار آهسته تا بسیار سریع، بدون از دست دادن دقت یا دقت کار کنند.

کاربردهای سروو موتور

سروو موتورها در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی و تجاری که نیاز به کنترل دقیق حرکت دارند، استفاده می شوند، از جمله:

  • رباتیک: سروو موتورها معمولاً در رباتیک برای کنترل دقیق حرکات مفصل و همچنین برای گیره ها و افکتورهای انتهایی استفاده می شوند.
  • ماشین‌های CNC: سروموتورها به طور گسترده در ماشین‌های کنترل عددی کامپیوتری (CNC) برای موقعیت‌یابی دقیق و کنترل حرکت ابزارهای برش استفاده می‌شوند.
  • ماشین آلات بسته‌بندی: سروو موتورها در ماشین آلات بسته بندی برای کنترل حرکت تسمه نقاله و همچنین برای موقعیت یابی و حرکت دقیق مواد بسته بندی استفاده می شوند.
  • هوافضا: سروو موتورها در کاربردهای هوافضا برای کنترل دقیق اجزای هواپیما مانند فلپ ها و ارابه فرود استفاده می شوند.
  • وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار: موتورهای سروو برای به حرکت درآوردن و هدایت چرخ ها در وسایل نقلیه هدایت شونده خودران استفاده می شوند.
  • تجهیزات پزشکی: سروو موتورها در تجهیزات پزشکی برای کنترل دقیق وسایل پزشکی مانند ربات های جراحی، پروتزها و سایر وسایل پزشکی استفاده می شوند.
  • چاپ و پردازش کاغذ: سرو موتورها در تجهیزات چاپ و پردازش کاغذ برای کنترل دقیق تغذیه، برش و تا کردن کاغذ استفاده می شوند.
  • اتوماسیون صنعتی: سروموتورها در طیف وسیعی از کاربردهای اتوماسیون صنعتی، از جمله سیستم های نوار نقاله، حمل مواد و خطوط مونتاژ استفاده می شوند.
تیم محتوای سِوین صنعت
تیم محتوای سِوین صنعت

ما تلاش خود را می‌کنیم تا مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل کنیم. اعتقاد ما این است برای یک انتخاب خوب، بهترین روش بالا بردن سطح آگاهی است.

اینستاگرام سِوین صنعت

ویدیوهای آموزشی

مقالات اتوماسیون صنعتی

آشنایی با استانداردهای NEMA و IEC در صنعت الکتریکال

تابلو برق: معرفی، انواع، و کاربردها

درایو کلیک چیست؟

مزایای اتوماسیون صنعتی برای قالب‌های تزریقی

کاربرد هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی

تفاوت‌ سافت استارتر و درایو

علت های سوختن درایو و برد آسانسور

چه عواملی در انتخاب plc اهمیت دارد؟

اینورتر (درایو) برای بالمیل

کاربرد اینورتر در صنایع نساجی