اتوماسیون صنعتی چیست؟

فهرست

اتوماسیون صنعتی یک اصطلاح بسیار گسترده است که شامل تمام آن فناوری‌ها و روش‌هایی گفته می‌شود که به انجام کارهای تکراری اجازه می‌دهد که به صورت خودکار (اتوماتیک)، چه با اپراتور و یا بدون تعامل یک اپراتور، انجام شوند.

image010

اتوماسیون صنعتی و همچنین فناوری هایی که می توان در صنعت به کار برد بسیار گسترده است که میتوان به ربات ها، پی ال سی یا سیستم های پنوماتیک، … برای انجام کارهای تکراری، اشاره کرد.

اتوماسیون صنعتی توانایی اتصال همه‌ سیستم های قدیمی برای انجام مدیریت مشترک و تشخیص کل فرآیند تولید را به ما می‌دهد، همچنین به ما این امکان را می دهد که این داده ها را برای بهبود رقابت، کیفیت یا نگهداری تجزیه و تحلیل کنیم.

image006

مزایای اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی می تواند مزایای زیادی برای فرآیندهای تولید شرکت ها به همراه داشته باشد. در اینجا برخی از جالب ترین آنها وجود دارد:

  • بهبود سریع و انطباق با محصولات موجود در بازار.
  • سفارشی‌سازی بیشتر در محصول نهایی، با داشتن سیستم‌های دیجیتالی که اجازه می‌دهد فرآیند با کمترین مشکل متنوع شود.
  • تغییرات مرجع چابک تر در همان خط، قادر به تولید قطعات / محصولات مختلف در موقعیت های مشابه بدون نیاز به تکرار.
  • کنترل بیشتر بر پارامترهای ساخت و در نتیجه کیفیت بهتر در محصولات.
  • افزایش بهره وری: اتوماسیون صنعتی تداوم بیشتری در فرآیندهای تولید می دهد. همچنین اجازه می دهد تا ساعات مفید روزانه و سالانه را به حداکثر برسانید و می توانید هر روز از سال را در 24 ساعت شبانه روز تولید کنید. این امکان بهره وری و رقابت بیشتر را فراهم می کند.
  • بهبود کیفیت: با اتوماسیون شدن خطوط تولید و دستگاه ها عملا خطای انسانی کاهش پیدا میکند که منجر به بالا رفتن کیفیت محصولات می‌شود.
  • انعطاف پذیری: فرآیندهای اتوماسیون صنعتی به ما امکان می دهد انعطاف پذیری را بهبود بخشیم، زیرا ظرفیت خطوط تولید را افزایش می دهیم و دیگر نیاز به پرورش نیروی کار جدید نداریم و میتوان پردازش محصولات یا تغییرات جدید را ممکن می کنیم.
  • کاهش هزینه ها: اتوماسیون صنعتی هزینه های عملیاتی را برای تمام مزایای ذکر شده قبلی کاهش می دهد: کاهش ضایعات، بهبود کیفیت و افزایش بهره وری.
  • جمع‌آوری اطلاعات: یکی دیگر از جنبه‌های جالب اتوماسیون، امکان جمع‌آوری حجم زیادی از اطلاعات از ماشین‌ها و فرآیند های تولیدی است که به ما این امکان را می دهد که تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را در زمان های معین و برنامه ریزی شده انجام داده تا در عملکرد دستگاه خللی ایجاد نشود و همچنین امکان ذخیره این اطلاعات به عنوان یک مرجع برای صحت سنجی از عملکرد سیستم را به ما می‌دهد.
  • ایمنی بالا: به لطف اتوماسیون، ما به فرآیندهای تولید ایمن‌تری برای افراد دست می‌یابیم که آن‌ها را از کارهایی که برای نیروی کار خطرناک و باعث فرسودگی فیزیکی و یا صدمات شوند، کاهش دهیم.

انجام کلیه خدمات اتوماسیون صنعتی در تهران

کاربردهای اتوماسیون صنعتی

در اتوماسیون صنعتی، کاربردهای زیادی وجود دارد. در این مقاله می خواهیم در مورد برخی از آنها به اختصار توضیح دهیم. برخی از آنها عمومی تر هستند و می توانند در بخش ها و کارخانه های تولیدی مختلف اعمال شوند، برخی دیگر در صنایعی خاص مورد استفاده قرار میگیرند.

تعمیر درایو

چیدن قطعات: جابجایی قطعات از یک موقعیت به موقعیت دیگر یکی از کارهایی است که به احتمال زیاد خودکار می شود. هر برنامه متفاوت است و به تنظیمات یا عناصر متفاوتی نیاز دارد. چیدن قطعات آشفته با هندسه های پیچیده در حال حاضر امکان پذیر است. برای این کار استفاده از فناوری دید سه بعدی و طراحی مناسب پنجه رباتیک ضروری است.

image002

کنترل کیفیت: کنترل کیفیت قطعات در بسیاری از موارد به صورت دستی انجام می شود، این یک کار بسیار خسته کننده است. می‌توان آن را با استفاده از دستگاه هایی که مبتنی بر بینایی ماشین است امکان پذیر است و همچنین تشخیص عیوب در پلاستیک، قطعات فلزی، با پیکربندی‌های مختلف و غیره را کاملا خودکار و اتومات کرد. خودکار کردن این نوع وظایف، امکان بازرسی 100٪ از تولید را با کارآمدتر و سریع‌تر فراهم می‌کند.

image004

صنعت داروسازی: از دیگر کاربردهای اتوماسیون صنعتی در در صنعت داروسازی است. فرآیندهای پر کردن داروها و قرص‌ها، فرآیند قرار دادن آنها در جعبه‌ها، بسته‌بندی آنها و غیره در بیشتر موارد فرآیندهایی تمام اتوماتیک و بدون دخالت انسان می‌باشد.

image008

صنعت کشاورزی: اتوماسیون صنعتی در حال حاضر در بخش کشاورزی نیز وجود دارد و انتظار می رود که در آینده نه چندان دور حتی بیشتر شود. در حال حاضر مدل‌هایی از تراکتورها و دروگرهای خودکار وپهبادهای بدون سرنشین وجود دارند که وظیفه سمپاشی و بازرسی مزارع را بر عهده دارند. این امر امکان موازی سازی وظایف و رقابتی تر شدن را در یک بخش به طور فزاینده ای فراهم می کند.

خرید اینورتر زیمنس با بهترین قیمت در بازار

image012

برنامه های کاربردی فناوری اطلاعات: اتوماسیون صنعتی همچنین وظایف مربوط به دنیای فناوری اطلاعات را نیز عهده دار می‌باشد، زیرا به ما اجازه می دهد تا حجم زیادی از داده ها را به صورت یکپارچه جمع آوری کنیم. همچنین تمامی اطلاعات مربوط به بررسی اتوماتیک را ذخیره و به صورت اکسل و نمودار تحلیل و بررسی کرد.

تیم محتوای سِوین صنعت
تیم محتوای سِوین صنعت

ما تلاش خود را می‌کنیم تا مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل کنیم. اعتقاد ما این است برای یک انتخاب خوب، بهترین روش بالا بردن سطح آگاهی است.

اینستاگرام سِوین صنعت