نحوه ساخت کابل اترنت به روش متقاطع و مستقیم

فهرست

این راهنمای در مورد نحوه ساخت کابل اترنت است. اغلب فقط به عنوان کابل شبکه یا کابل پچ نامیده می شود. ساخت کابل های اترنت خود نه تنها قیمت کابل های شما را کاهش می دهد. همچنین می توانید کابل های اترنت را در طول دقیق و با سیم کشی دقیق مورد نیاز خود بسازید. اگر کابل های اترنت را برای استفاده شخصی یا صنعتی نیاز دارید، از این راهنما استفاده کنید.

کابل اترنت چیست؟

کابل اترنت کابل هایی است که برای اتصال دستگاه ها در شبکه اترنت استفاده می شود. کابل های اترنت برای انتقال داده های سیمی بین دستگاه ها استفاده می شود. اترنت مجموعه ای از استانداردها برای ارتباط بین دستگاه هایی مانند رایانه است. آنها حتی می توانند برای سیم کشی ورودی ها و خروجی های پی ال سی آنالوگ، به دلیل جفت های پیچ خورده و محافظ، بسیار مناسب باشند.
شما احتمالاً آن را از شبکه محلی خود می شناسید. استانداردهای اترنت در اکثر رایانه ها، هم رایانه های شخصی و هم در سرورها استفاده می شود. اما می توانید استانداردهای اترنت را در اجای پروژه های اتوماسیون صنعتی نیز بیابید. به عنوان نمونه ای از آن PROFINET، خواهر PROFIBUS از اترنت روی کابل های جفتِ پیچ خورده برای برقراری ارتباط بین PLC ها استفاده می کند. اترنت جفت شده چیزی است که ما می خواهیم برای ساخت کابل اترنت از آن استفاده کنیم.

اترنت جفت شده

شبکه های اترنت از کابل های جفت تابیده برای ارتباطات سیمی استفاده می کنند. کابل های جفت پیچ خورده کابل هایی هستند که سیم های داخل آن به صورت جفت در امتداد کابل پیچ خورده است. دلیل چرخاندن سیم ها به صورت جفتی این است که هرگونه نویز الکتریکی یا تداخل الکترومغناطیسی (EMI) از خارج را از بین ببرد.
شبکه ها معمولاً در برابر نویز آسیب پذیر هستند. به خصوص زمانی که جابجایی در مسافت های طولانی تری انجام می شود. چرخاندن سیم ها به صورت جفت برای انتقال حالت دیفرانسیل روی سیگنال ها انجام می شود تا نویز را برابر کند.
ngcb65
انواع مختلفی از کابل های اترنت با جفت پیچ خورده موجود است. UTP، STP، و برخی دیگر. همه آنها متفاوت هستند و بسته به سطح تداخل الکتریکی در محیط های مختلف استفاده می شوند.

کابل های UTP

UTP به معنی Unshielded Twisted Pair است. این کابل ها بدون محافظ در اطراف سیم ها یا جفت سیم ها هستند. کابل‌های UTP گاهی برای کابل‌های پچ در محیط‌های خانگی یا اداری استفاده می‌شوند.
اما هرگز در محیط های صنعتی یا پر سر و صدا استفاده نمی شوند زیرا در برابر نویز آسیب پذیر هستند. حتی اگر سیم‌ها پیچ خورده باشند، سیگنال‌ها همچنان در محیط‌هایی با تداخل الکتریکی زیاد آسیب‌پذیر هستند.

کابل های STP

STP به معنای جفت پیچ خورده محافظ است. کابل STP نامی است که برای همه کابل‌های جفت تابیده محافظ استفاده می‌شود. بسته به نحوه محافظت در کابل، می توانید چندین نوع کابل جفت پیچ خورده را با شیلد تهیه کنید. STP به تمام کابل هایی اطلاق می شود که دارای محافظ یا فویل برای محافظت از سیگنال ها در برابر نویز هستند.
علاوه بر محافظ، فویل در کابل های جفت تابیده نیز استفاده می شود. فویل یا FTP (Foiled Twisted Pair) لایه ای از فلز است که در اطراف همه سیم ها، همه جفت سیم ها یا هر دو فویل شده است.
همه این نوع کابل های جفت تابیده با مشخصات مختلفی در دسترس هستند. کابل ها با سیم های رشته ای سیم های هسته جامد ما در دسترس هستند. سیم های رشته ای سیم های انعطاف پذیر هستند. این به این دلیل است که سیم ها به تعداد زیادی سیم کوچکتر تقسیم می شوند. از طرف دیگر، سیم های هسته جامد، سیم های جامد هستند و انعطاف پذیری زیادی ندارند. سیم های هسته جامد معمولاً در یک نصب ثابت استفاده می شوند.
کابل جفت پیچ خورده با ضخامت های سیم مختلف ارائه می شود. معمولی ها 22 و 24 AWG هستند. اگر می‌خواهید کابل‌های اترنت طولانی‌تری بسازید، باید از کابل‌های جفت تابیده با بالاترین عدد AWG استفاده کنید. همانطور که کابل ها طولانی تر می شوند، مقاومت نیز افزایش می یابد. اگر از سیم های ضخیم تر استفاده کنید مقاومت کمتر خواهد بود. به یاد داشته باشید، هرچه مقاومت بالاتر باشد، سرعت اتصال به شبکه شما کندتر خواهد بود.

دسته بندی کابل های اترنت – کابل های Cat

کابل های مورد استفاده برای ساخت کابل های اترنت به دسته هایی تقسیم می شوند. هر دسته با پهنای باند موجود تعریف می شود و برای اهداف مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال برای اتصالات تلفنی از کابل های دسته 3 یا cat3 استفاده می شود. تمام دسته بندی کابل برای کابل های جفت تابیده در ISO 11801 تعریف شده است.
کابل‌های اترنت مورد نظر این راهنما، کابل‌هایی هستند که از اتصالات RJ45 در انتهای آن استفاده می‌کنند. آنها کسانی هستند که می توانید خودتان بسازید. برای آن، از یکی از دسته بندی های کابل زیر استفاده خواهید کرد.

کابل اترنت Cat5

برای مسافت های کوتاه در LAN (100Base-Tx) استفاده می شود.
کابل های رده 5 یا کابل های اترنت cat5 معمولاً در محیط های ایمن از نویز استفاده می شوند. آنها می توانند تا 100 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کنند. از آنجایی که کابل های cat3 و cat4 برای کابل های اترنت استفاده نمی شوند، cat5 کندترین کابل اترنت است که می توانید بسازید.

کابل اترنت Cat5e

با سرعت انتقال سریعتر (1000Base-T) کمی بهتر می شوید.
این دسته یک زیرمجموعه یا یک پسوند دسته 5 است. این دسته تقریباً مشخصات مشابه cat5 را دارد، به جز برخی محدودیت ها برای مثال ضرر برگشتی. این باعث می شود سرعت شبکه سریعتر در دسترس باشد. به همین دلیل است که کابل های cat5e سریعتر از کابل های cat5 هستند.

کابل اترنت Cat6

کابل های دسته 6 با ارائه حداکثر 10 گیگابیت بر ثانیه سریع ترین کابل ها هستند. اگرچه هنوز اتصال فیبر وجود ندارد. اما کابل‌های cat6 سریع‌ترین کابل‌های اترنت هستند که می‌توانید بسازید.
می توانید مقایسه ای بین دسته کابل های 3 تا 7 که برای اترنت استفاده می شود را مشاهده کنید. در اینجا می توانید در مورد کابل های CAT 6 اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کانکتور RJ45

کانکتوری که برای کابل های اترنت جفت تابیده استفاده می شود کانکتورهای RJ45 نامیده می شود. RJ45 نام رایجی است، اما می‌توان آن‌ها را با نام 8 Position 8 Contact یا 8P8C نیز نامید.
RJ45 یک کانکتور با 8 پین است. یکی برای هر سیم در یک کابل اترنت معمولی با 4 جفت سیم. کانکتور RJ45 یک کانکتور یک طرفه است. این بدان معنی است که در بالای کانکتور یک کانکتور کوچک وجود دارد که فقط می توانید آن را به یک طریق وصل کنید. در اینجا نحوه به نظر می رسد pinout RJ45:
rj45 pinout male connector
هنگامی که یک کابل اترنت می سازید، مهم است که بدانید هر پین کجاست. زیرا وقتی کابل اترنت را به کانکتور RJ45 وصل می‌کنید، از ابزار چین‌دار استفاده می‌کنید.
وقتی کانکتور را پر کردید، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. بنابراین بهتر است سیم‌ها در جای درست قرار بگیرند، وگرنه از نو شروع می‌کنید. حتماً چند کانکتور برای تمرین داشته باشید.

کانکتور UTP RJ45

اولین نوع کانکتور RJ45 که می توانید برای ساخت کابل های اترنت استفاده کنید، کانکتور UTP هستند. همانطور که در مورد کابل ها UTP به سادگی به معنای جفت پیچ خورده محافظ است. این به این دلیل است که کانکتورهای UTP فاقد محافظ هستند و کاملاً از پلاستیک ساخته شده اند.
کانکتور UTP RJ45 ساده ترین کانکتور برای کار با آن است زیرا نیازی به نگرانی در مورد سپر نیست. شما می توانید آن را با کابل های جفت تابیده شیلددار و شیلددار استفاده کنید.
rj45 utp connectors in plasic
پین‌های کانکتور RJ45 با لبه‌های تیز ساخته شده‌اند تا سیم‌ها را بریده و در نتیجه اتصال الکتریکی برقرار کنند.
rj45 utp connector1

کانکتور STP RJ45

گزینه دیگری که هنگام ساخت کابل اترنت خود دارید، کانکتور RJ45 STP است. کانکتور STP درست مانند کانکتور UTP از پلاستیک ساخته شده است. اما کانکتور STP دارای یک محافظ فلزی یا محفظه فلزی در اطراف کانکتور است.
rj45 stp connectors

ابزار چین دار RJ45

برای ایجاد اتصال الکتریکی باید سیم ها را در کانکتور RJ45 وارد کرده و پین ها را فشار دهید. این کار با ابزار crimp RJ45 انجام می شود. این ابزار همچنین به دهانه کانکتور فشار وارد می کند تا کابل را محکم کند.
می‌توانید یک ابزار چین‌دار با کیفیت (اما ارزان) RJ45 را در اینجا در آمازون انتخاب کنید. یا می‌توانید نظرات بهترین کرامپر RJ45 موجود در بازار را بخوانید.
rj45 crimp tool

سیم کشی کابل اترنت

سیم کشی کابل های اترنت را می توان به روش های مختلفی انجام داد. دو تا از متداول ترین راه ها پیروی از استانداردهای T568A و B هستند. دلیل استفاده از این استانداردها این است که سیگنال ها به صورت جفت سیم اجرا می شوند. به گونه ای که از اثر حذف نویز سیم های پیچ خورده بهره می برد. استفاده از استانداردها نیز ساخت کابل اترنت متقاطع را بسیار آسان می کند.

سیم کشی T568A

اولین استاندارد سیم کشی T568A است. به آن A نیز می گویند. هر رنگ سیم موقعیت شماره پین خود را دارد.
سیم کشی T568A به کانکتور RJ45 چگونه به نظر می رسد:
RJ 45 TIA 568A Right

سیم کشی T568B

استاندارد دیگر T568B است. تفاوت با استاندارد A این است که جفت نارنجی و سبز با هم عوض می شوند. سیم کشی T568B را می توانید در زیر مشاهده کنید:
RJ 45 TIA 568B Right

کابل اترنت مستقیم

کابل های اترنت را می توان به دو روش مختلف ساخت. راه اول مستقیم نامیده می شود و ساده ترین راه است. مستقیم به این معنی است که کابل به طور مساوی در هر دو طرف سیم کشی شده است. سیم ها از یک شماره پین به همان شماره پین می روند.
برای ساخت کابل اترنت مستقیم می توانید از T568A یا T568B استفاده کنید. تا زمانی که از یک استاندارد در دو سر کابل خود استفاده کنید.
اگر یک شبکه موجود را گسترش می دهید، همیشه باید بررسی کنید که کدام استاندارد سیم برای کابل های مستقیم استفاده می شود و آن را ادامه دهید. همچنین، شما باید در انتخاب خود ثابت قدم باشید و بنابراین برای همه کابل های خود از استاندارد یکسانی استفاده کنید.
straight through ethernet cable with t568a
ngcb65 1

کابل متقاطع اترنت

نوع دوم کابلی که می توانید بسازید، کابل اترنت متقاطع است. کابل های متقاطع اترنت به یک دلیل خاص ساخته می شوند. یعنی برای تعویض سیم های مورد استفاده برای ارسال و دریافت داده ها.
به عنوان مثال در یک کانکتور RJ45 در رایانه، هر پین # یک عملکرد تعریف شده دارد. دو تا از پین ها برای ارسال داده و دو تا از پین ها برای دریافت داده هستند. هنگامی که می خواهید دو رایانه را به هم وصل کنید، به یک کابل متقاطع اترنت نیاز دارید.
تعویض دو سیم برای ارسال و دریافت اطلاعات در یک سر کابل، باعث ایجاد اتصالات مناسب می شود. شما بین پین هایی که برای ارسال در یک کامپیوتر استفاده می شود و پین هایی که برای دریافت در کامپیوتر دیگر استفاده می شوند، ارتباط برقرار می کنید.
کابل های متقاطع اترنت هنگام اتصال دستگاه های مشابه استفاده می شود.
دستگاه های مشابه ارسال و دریافت را با شماره پین یکسانی دارند.
رایج ترین راه برای ساخت کابل متقاطع اترنت استفاده از T568A در یک سر کابل و استفاده از T568B در انتهای دیگر کابل است. این دلیل دیگری است که این استانداردها بسیار مفید هستند.
زیرا تفاوت بین استاندارد A و B دو جفت سیم تعویض شده است. جفت های دقیق مورد استفاده برای ارسال و دریافت داده ها.
ethernet crossover cable a b

نحوه ساخت کابل اترنت

برخی چیزها در زندگی بسیار پیچیده (یا خطرناک) هستند که نمی‌توانید خودتان آن را بسازید – مانند یک محافظ برق کل خانه یا ردیاب مدار الکتریکی. کابل اترنت یکی از این موارد نیست.
برای ساختن آن به مدرک مهندسی برق یا کارآموزی برق نیازی ندارید – خیلی ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد!
تیم محتوای سِوین صنعت
تیم محتوای سِوین صنعت

ما تلاش خود را می‌کنیم تا مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل کنیم. اعتقاد ما این است برای یک انتخاب خوب، بهترین روش بالا بردن سطح آگاهی است.

اینستاگرام سِوین صنعت