منظور از درایو سنگین‌کار و سبک‌کار چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

فهرست

تفاوت یک درایو سبک‌کار و یک درایو سنگین‌کار در چیست؟ به‌عنوان‌مثال یک درایو 7.5Kw سبک‌کار و یک درایو 7.5Kw سنگین‌کار چه تفاوتی باعث شده این نام‌گذاری انجام بشه؟

یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های درایوها نوع کاربری آن‌ها در صنایع است که می‌توان نسبت به آن درایو مدنظر را به‌درستی انتخاب کرد.

درایو سبک‌کار

در درایوهای سبک‌کار معمولاً درصد اضافه‌بار یا همان Overload ‌ در محدوده ۱۱۰ تا ۱۳۰ درصد مجاز است که به‌اصطلاح به این درایوها سبک‌کار گفته می‌شود و مناسب کاربری‌هایی است که نیاز به تحمل اضافه‌بار بالا و یا امکان کار به‌صورت مداوم را ندارند و می‌توان از آن‌ها در کاربری‌های سبک مانند: فن و تهویه هوا، پمپ‌های آب‌رسانی و ازاین‌قبیل کاربری‌ها استفاده کرد.

درایو سنگین‌کار

در درایوهای سنگین‌کار با درصد اضافه باری حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ درصد هستند که عملاً تحمل اضافه جریان بالاتر و همچنین توانایی کار مدام را دارند. به‌عنوان‌مثال برای یک میکسر که باید موادی با چگالی بالارو میکس کند باید از درایو سنگین‌کار استفاده شود.

خرید اینورتر

یکی دیگر از علل تعیین‌کننده سبک‌کار یا سنگین‌کار بودن درایو قطعاتی است که داخل درایو به کار برده ‌می‌شود. در درایوهای سنگین‌کار از IGBTهایی با جریان بالاتری استفاده می‌شود بنابراین می‌توان در کاربری‌هایی مانند جرثقیل‌ها، اکسترودرها و آسانسورهای صنعتی و کاربری‌های که نیاز به گشتاور راه‌اندازی بالایی دارند استفاده کرد.

برخی از درایوها دارای دو رنج هستند که به‌اصطلاح درایوهای دو رنجی گفته می‌شود.

منظور از دو رنج بودن چیست؟

به‌عنوان‌مثال داخل منوال درایو ذکر شده ۱۵-۱۸ کیلووات که به این معنی است در حالت معمول این درایو قابلیت راه‌اندازی یک موتور ۱۸ کیلووات را در کاربری سبک دارد و همچنین یک موتور ۱۵ کیلووات در کاربری سنگین.

تعمیر اینورتر

حال اگر در یک درایو نوع کاربری سبک یا سنگین‌کار بودن مشخص نبود پیشنهاد می‌شود برای کاربری‌های سبک شامل فن و پمپ استفاده شود و توان درایو مطابق موتور انتخاب شود. اما برای کاربری سنگین رنج توانی درایو بالاتر از موتور انتخاب شود.

تیم محتوای سِوین صنعت
تیم محتوای سِوین صنعت

ما تلاش خود را می‌کنیم تا مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل کنیم. اعتقاد ما این است برای یک انتخاب خوب، بهترین روش بالا بردن سطح آگاهی است.

اینستاگرام سِوین صنعت