اسکن تایم پی ال سی PLC چیست و چگونه کار می کند؟

فهرست

هر پی ال سی یک زمان اسکن و یک چرخه اسکن دارد. چرخه اسکن چرخه ای است که در آن PLC ورودی ها را جمع آوری می کند، برنامه PLC شما را اجرا می کند و سپس خروجی ها را به روز می کند.این مقداری زمان می برد که اغلب در میلی ثانیه (ms) اندازه گیری می شود.

مدت زمانی که PLC طول می کشد تا یک چرخه اسکن را انجام دهد، زمان اسکن PLC نامیده می شود. دانستن زمان اسکن PLC و حتی دانستن مدت زمان چرخه اسکن بسیار مهم است. به خصوص اگر با تایمر و تاخیر plc کار می کنید. دقت تایمرها اغلب به طول چرخه اسکن بستگی دارد.

علاوه بر سخت افزار ، پی ال سی حاوی نرم افزارهایی نیز می باشد. برخی از آنها از پیش نصب شده اند و برخی از آنها نرم افزارهای نصب شده توسط شما خواهند بود.

فریمور Firmware در پی ال سی

ابتدا نرم افزار داخل PLC را به دو قسمت تقسیم می کنیم. یک نرم افزار کوچک به نام فریمور (firmware) و یک نرم افزار دیگر به نام برنامه (Program).

Firmware سیستم عامل موجود در PLC است. Firmware مسئول اجرای دستورات برنامه شما، مدیریت ارتباطات و برخی وظایف دیگر است.

برخی از عملکردهای Firmware ایجاد ارتباط بین ریزپردازنده و RAM و سازگار کردن PLC با نرم افزار برنامه نویسی PLC است.

بسیاری از کارهای دیگر توسط Firmware انجام می شود و شما تقریباً هرگز نگران آن نخواهید بود. Firmware توسط سازنده PLC نصب شده است.

نرم افزار PLC شما

نرم افزار دیگر در واقع نرم افزاری است که ما برای PLC توسعه می دهیم. این برنامه منطقی است که داخل PLC قرار می دهیم. برنامه ای که ورودی ها را می خواند و خروجی ها را تنظیم می کند.

قبل از یادگیری بیشتر در مورد برنامه منطق، باید بدانیم که برنامه در کجای PLC قرار می گیرد.

به طور معمول برنامه در RAM PLC ذخیره می شود، اما همانطور که می دانیم RAM می تواند مکانی خطرناک برای ذخیره برنامه شما باشد زیرا رم در صورت قطع برق پاک می شود.

اکثر PLC ها یک باتری پشتیبان دارند که از حذف RAM جلوگیری می کند، اما مکان بهتری برای ذخیره دائمی برنامه شما وجود دارد – EEPROM.

اطلاعات موجود در EEPROM حتی پس از قطع برق همچنان وجود خواهد داشت. بنابراین، EEPROM در بیشتر موارد مکان بهینه برای برنامه است.

زمان اسکن، همان نحوه عملکرد برنامه PLC است

برنامه منطقی که در PLC ذخیره می کنیم، عملکرد اصلی PLC است. برنامه PLC شما تصمیم می گیرد که چه خروجی هایی را با ورودی ها به عنوان تصمیم تنظیم کند. هنگامی که PLC روشن می شود به صورت زیر اجرا می شود:

plc scan time1

اولین کاری که PLC انجام می دهد این است که وضعیت همه ورودی ها را بررسی کند. به طور دقیق تر، PLC از تمام ورودی ها تصویر گرفته و آن را در RAM ذخیره می کند.

گرفتن یک تصویر به این معنی است که PLC یک مقدار باینری را ذخیره می کند که نشان دهنده ورودی ها است. بگذارید با یک مثال به طور مفصل توضیح دهم:

فرض کنید یک PLC با 8 ورودی دیجیتال داریم. هنگامی که PLC وضعیت ورودی همه ورودی ها را در زمانی که همه آنها کم هستند بررسی می کند، عدد باینری 00000000 خواهد بود. هر 0 نمایشی از ورودی دیجیتال است.

اگر ورودی کم باشد مقدار 0 خواهد بود و اگر ورودی زیاد باشد مقدار 1 خواهد بود. بنابراین اگر آخرین ورودی (ورودی 8) را به منبع تغذیه وصل کنیم، PLC هنگام بررسی ورودی، عدد 00000001 را ذخیره می کند.

پس از اینکه PLC وضعیت تمام ورودی های خود را بررسی کرد، PLC برنامه را اجرا می کند. برنامه منطقی که ما PLC را با آن برنامه ریزی می کنیم اکنون اجرا می شود و با اجرای آن برنامه تعدادی اعداد را جمع آوری کرده و به طور موقت ذخیره می کند.

شاید قبلاً حدس زده باشید که این اعداد چیست. این اعداد وضعیت خروجی هستند که منطق برنامه تصمیم گرفته است.

هنگامی که برنامه به پایان رسید، PLC وضعیت خروجی را به روز می کند. همین اتفاق در حال حاضر با ورودی ها فقط به صورت معکوس اتفاق می افتد.

اکنون شماره ای که وضعیت خروجی را نشان می دهد به عنوان وضعیت خروجی در PLC ذخیره می شود و وضعیت همه خروجی ها به روز می شود.

آنچه واقعاً اتفاق می افتد این است که عدد موقتی که توسط برنامه PLC تعیین می شود و وضعیت خروجی را نشان می دهد، یک عدد باینری خواهد بود درست مانند ورودی ها. بنابراین بیایید 8 خروجی دیجیتال را مثال بزنیم.

اگر قرار باشد تمام خروجی ها به کم یا خاموش شوند، عدد ذخیره شده توسط برنامه 00000000 خواهد بود. اگر برنامه PLC اولین خروجی را روی بالاتر تنظیم کند، عدد ذخیره شده 10000000 خواهد بود. بنابراین با 0 خاموش و 1 روشن.

بنابراین، PLC چگونه خروجی ها را به روز می کند؟ پاسخ به آن جایگاه ویژه ای در حافظه دارد.

در یک مکان خاص در حافظه، ریزپردازنده عددی خواهد داشت که همیشه وضعیت خروجی ها را نشان می دهد.

اگر عدد 10000000 را در این مکان ذخیره کنیم اولین خروجی PLC روشن می شود.

هنگامی که برنامه PLC به پایان می رسد، شماره موقت فقط در این مکان ویژه حافظه ذخیره می شود و خروجی ها به روز می شوند.
این سه مرحله همگی چرخه اسکن نامیده می شوند. یک چرخه اسکن زمانی است که PLC وضعیت ورودی را بررسی کرده، برنامه را اجرا کرده و وضعیت خروجی را به روز کرده است.

PLC یک متفکر سریع است و این چرخه در چند میلی ثانیه اتفاق می افتد. اما دانستن در مورد چرخه اسکن و به خصوص زمان اسکن، یعنی زمانی که یک چرخه اسکن طول می کشد، مرتبط خواهد بود.

هنگامی که ما با تایمرها و سایر عملکردهای پیشرفته در PLC کار می کنیم، زمان اسکن می تواند بسیار مهم باشد. همین امر در مورد پروژه های بزرگ با هزاران خط کد یا نردبان اتفاق می افتد که زمان اسکن ممکن است مشکل ساز شود.

تنظیمات خاص اسکن تایم

در بسیاری از موارد، می‌توانید زمان‌های مختلفی را برای زمان چرخه ورودی/خروجی و زمان چرخه کار تنظیم کنید.

تمام این تنظیمات برند خاص و اطلاعات بیشتر در مورد زمان‌های مختلف اسکن PLC در مقالات بعدی ارائه خواهد شد.

اگر شروع به یادگیری برنامه نویسی PLC کرده اید، فقط باید به زمان اسکن اهمیت دهید. خواندن I/O، سپس اجرای برنامه و در نهایت به روز رسانی، I/O درک اساسی خوبی از نحوه کار یک PLC است.

هنگامی که شروع به یادگیری برنامه نویسی PLC می کنید، دانستن مفهوم چرخه اسکن یک مزیت بزرگ است. در ابتدا، این مفهوم به شما در درک مفاهیم اولیه برنامه نویسی PLC کمک می کند. اگر با برنامه نویسی PLC تجربه دارید، ممکن است برخی از تنظیمات چرخه اسکن را بدانید.

آیا تا به حال از تنظیمات چرخه اسکن سفارشی استفاده کرده اید؟ در بخش نظرات پاسخ دهید.

تیم محتوای سِوین صنعت
تیم محتوای سِوین صنعت

ما تلاش خود را می‌کنیم تا مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل کنیم. اعتقاد ما این است برای یک انتخاب خوب، بهترین روش بالا بردن سطح آگاهی است.

اینستاگرام سِوین صنعت